Tuesday, December 21, 2021

Hvad er grænserne for mindreårige dating

Hvad er grænserne for mindreårige dating



Dette er det første skridt - for ofte er det ikke det, de skændes om. Som mennesker har vi alle ønsket om at kende og blive kendt af andre. Hvordan kunne jeg have stillet spørgsmålstegn ved det? Påmindelse: Du efterligner i øjeblikket {{userSessionData. Nogle gange har vi bare brug for at være alene i følelsesmæssig omvæltning.





I forældreskab



Faglige grænser blev stillet til os som et muligt emne for spalten Fokus på etik. Fordi vi vidste, at det var en vigtig overvejelse i alle hjælpefag, og at det ikke var blevet overvejet i dybden i førskoleundervisningen, var vi interesserede i at udforske emnet. Efterhånden som vi lærte mere, kom vi til at indse, at faglige grænser havde lige så meget at gøre med fagligheden i vores felt, som det gjorde med etik. Grænser er en integreret del af identiteten af ​​enhver hjælpende profession.


At være bevidst om og respektere grænser mellem praktikere og dem, de tjener, er et vigtigt professionelt ansvar. Formålet med denne klumme er at undersøge dette problem med håbet om at begynde en samtale om faglige grænser i førskoleundervisningen. For at hjælpe med at starte denne diskussion er vores klumme baseret på litteratur fra andre områder samt input fra eksperter i den tidlige barndom.


Fordi emnet er stort og komplekst, har vi valgt at fokusere denne klumme på diskussion af grænser, der involverer småbørnspædagoger og de familier og børn, de tjener.


Der er også grænsespørgsmål mellem undervisere og deres kolleger og programadministratorer. Vi ser frem til at udforske dem i en fremtidig klumme. Følgende scenarier rejser nogle spørgsmål om faglige grænser i den tidlige barndom. Du supplerer din indkomst ved at sælge kosmetik til hjemmefester. Et barn i din klasse bor i nærheden af ​​dig, og familiens bil er gået i stykker. De beder dig om at køre barnet til og fra skole, indtil de har råd til at få repareret deres bil.


Skal du være enig? Du er vært for en indsamling for en politisk kandidat. Er det i orden at invitere børnefamilier i din klasse? Et familiemedlem fortæller dig, at hun har problemer med at sove. Er det okay at fortælle hende om et stof, der hjælper dig med at sove? Er det okay at gå ud med ham? I løbet af et hvilket som helst år kan lærere blive stillet over for et utal af situationer og spørgsmål, såsom dem, der lige er nævnt, hvad er grænserne for mindreårige dating involvere deres personlige og professionelle forhold til små børn og familier.


I hjælpefagene medicin, socialt arbejde, sygepleje mv. Faglige grænser hjælper med at skelne mellem handlinger, der er fagligt passende og handlinger, der er upassende eller uprofessionelle. De kan repræsenteres gennem metaforerne af linjer, hegn eller autoværn Doel et al. Faglige grænser er bredere og mindre klare end etiske principper.


Etiske principper beskriver, hvad professionelle skal gøre eller ikke må. De er konsistente på tværs af programmer, f. Vi må ikke bringe børn i fare, hvad er grænserne for mindreårige dating. Faglige grænser er mere situationsspecifikke og varierer mere baseret på omstændigheder, fællesskab, typen af ​​program og kultur.


Småbørnsuddannelse som et område er i færd med at hævde sin ret til at blive kaldt et erhverv og definere, hvad det betyder. Som medlemmer af en profession skal pædagoger i småbørn, ligesom andre i hjælpeprofessioner, være betænksomme over at anerkende og håndtere faglige grænser. De er især vigtige at udforske, fordi der i øjeblikket ikke er nogen faste regler eller etablerede normer for faglige grænser i den tidlige barndom.


Retningslinjer fastsat af andre hjælpeprofessioner kan hjælpe med at identificere grænser for pædagoger i småbørn. Mens deres forhold til familier vil variere afhængigt af den type program, som lærerne arbejder i - dem i familiens børnepasning kan være ret forskellige fra dem i en offentlig skolebørnehave - i alle tilfælde er forholdet mellem lærere og familier ikke ligeværdigt. Småbørnslærere har magt: De har professionel viden, adgang til følsomme oplysninger og er autoriseret af fællesskabet til at tage sig af og uddanne små børn.


Familier har mindre magt i dette forhold end pædagogen. De er forpligtet til at dele personlige oplysninger med personale, der kan komme fra en anden etnisk, sproglig, kulturel eller socioøkonomisk baggrund. Alle familier overlader deres børn til lærere under hele deres uddannelse, men i de tidlige år, hvad er grænserne for mindreårige dating, når børn er mest sårbare, kan disse forhold have en særlig hvad er grænserne for mindreårige dating indvirkning.


Faglige grænser er med til at sikre, at lærerne bruger deres magt godt og retfærdigt. Professionelle lærere forstår, at deres formål er at bruge deres viden og færdigheder til at opbygge relationer, der understøtter børns udvikling, og som arbejder i partnerskab med familier i opgaven med børneopdragelse. Familier stoler på, at pædagoger handler i barnets og familiens bedste interesse.


For at bevare denne tillid skal de praktisere på en måde, der er i overensstemmelse med professionelle standarder, herunder NAEYC Code of Ethical Conduct. Aran kommer ind på spædbarnsværelset med 8 måneder gamle Shanti.


Venter på, at du kommer til dette sted. Grænserne mellem familien – professionelt partnerskab og venskab kan let blive udvisket i den tidlige barndom.


Småbørnspædagoger arbejder tæt sammen med familier, og tidlige uddannelsesmiljøer er ofte mere afslappede og uformelle end andre professionelle miljøer. Se tabellen nedenfor for nogle af forskellene mellem sociale og personlige relationer og professionelle relationer. Professionelle relationer kan se helt anderledes ud i den tidlige barndom, end de gør i andre hjælpeprofessioner.


I modsætning til sygeplejersker, læger, bibliotekarer, rådgivere, socialrådgivere eller endda lærere i de fleste folkeskolemiljøer, har pædagoger i småbørn et særligt intimt forhold til familier:.


Pædagoger i den tidlige barndom opbygger denne tillid ved at holde op med at være fremmede, ved at være menneskelige og sårbare og ved at acceptere en grad af intimitet. De opretholder den tillid ved at udvikle gode relationer og ved at respektere faglige grænser.


Derudover er det ikke ualmindeligt, især i mindre samfund, at lærere har mere end én slags forhold til en familie. For eksempel en lærer og hvad er grænserne for mindreårige dating familiemedlem kan synge i det samme kor, deres børn kan være på det samme fodboldhold, eller de kan være pårørende eller er vokset op sammen.


Når lærere har et dobbelt forhold en personlig forbindelse uden for den professionelle rolle hvad er grænserne for mindreårige dating et familiemedlem bliver bevidstheden om faglige grænser særlig vigtig. De fleste småbørnspædagoger har haft oplevelser, hvor de er klar over, at en grænse er blevet eller sandsynligvis vil blive overskredet.


Grænseoverskridelser er korte udflugter på tværs af professionelle adfærdslinjer, der kan være utilsigtede, tankeløse eller endda et målrettet forsøg på at imødekomme et barns eller en families behov. De er ikke-udnyttende. Grænseovertrædelser er på den anden side udnyttende eller potentielt skadelige for børn og familier. De bliver muligvis ikke genkendt eller mærket, før der opstår skadelige konsekvenser Doel et al. Vi bad en gruppe småbørnspædagoger, hvis arbejde vi respekterer, som har stor erfaring på området, og som har en interesse i etik og faglighed, om at hjælpe os med at tænke over faglige grænser.


De fortalte om mange oplevelser med grænseoverskridelser og grænseoverskridelser, og nogle temaer, der gik igen, væsentlige ideer og eksempler dukkede op. Fordi det er lærerens og ikke familiens ansvar at identificere og fastholde grænser, er det nyttigt at have en struktur til at tænke over dem, hvad er grænserne for mindreårige dating.


Midt i kontinuummet findes grænser, der understøtter omsorgsfuld, hjælpsom og produktiv lærer-familierelationer. At sætte og holde passende faglige grænser varierer afhængigt af rammer, fællesskab, kultur, familie og det involverede barns alder. For eksempel inviterer familier i små eller tætte samfund og blandt nogle kulturelle grupper ofte lærere til begivenheder som bryllupper, fødselsdage og dimissioner.


Lærere, der regelmæssigt undlader at deltage i sådanne arrangementer, kan blive betragtet som ligeglade, og lærerens familieforhold kan blive beskadiget. I andre sammenhænge vil det blive betragtet som upassende at deltage i denne slags arrangementer. Der er en gradvis overgang mellem midten og enderne af kontinuummet, hvilket illustrerer, at faglige grænser er mindre klare end etiske principper.


Samtidig er der grænser: i begge ender kan handlinger føre til skadelige konsekvenser for familien, barnet eller lærerens familieforhold. I første omgang, da vi spurgte vores udvalgte gruppe af praktiserende læger i den tidlige barndom om, hvordan de vidste, hvornår de nærmede sig en grænseoverskridelse eller overtrædelse, og hvordan de adresserede disse i deres arbejde, svarede mange af dem, at de ikke var sikre og aldrig havde tænkt over det.


De erkendte, at spørgsmålet om faglige grænser ikke havde været en del af deres forberedelse til at blive lærer eller administrator. Ved nærmere eftertanke mindede flere om en ubehagelig tid, hvor de eller en kollega havde stået i en udfordrende situation, der involverede en faglig grænse, hvad er grænserne for mindreårige dating.


De fleste angav, at de brugte tidligere erfaringer og intuition til at vejlede deres beslutningstagning og handlinger. Flere tilkendegav, at de ville ønske, at der havde været professionel vejledning til rådighed. Skikke og forventninger varierer enormt mellem og inden for familier og kulturelle grupper; på grund af dette er de fleste grænsespørgsmål situationsbestemte. Hvad der kan virke klart i én situation, er måske ikke klart i et andet program, kultur, samfund eller endda med familier, der deler den samme kultur, som det er fremhævet i følgende vignet.


De taler stolt om deres hawaiianske kultur. De bruger altid standard engelsk, når de taler med lærere, men bruger dialekt, når de taler til deres barn eller hinanden. Hvordan skal lærere reagere på disse to familier? Vi lever i forskellige samfund med forskellige forventninger til lærere og familier i småbørn. Selv i samme samfund, hvad er grænserne for mindreårige dating, som i ovenstående eksempel fra Hawaii varierer grænserne, og få er absolutte.


At være opmærksom på individuelle familier og deres behov hjælper lærere til at vælge professionel adfærd, der anerkender og accepterer forskelle og viser respekt for alle børn og familier. Her er nogle refleksionsspørgsmål, der kan hjælpe dig med at afgøre, om du er ved at krydse en grænse som professionel.


Når dette skrives, er der intet sæt af etablerede regler eller konventioner til at vejlede småbørnspædagoger, når de navigerer faglige grænser. De faglige sammenslutninger af mange menneskelige serviceområder har retningslinjer for at hjælpe deres medlemmer med at etablere og hvad er grænserne for mindreårige dating passende grænser. Vi har gennemgået retningslinjer fra sygepleje, psykologi, tidlig indsats, socialt arbejde og grund-, sekundær- og specialundervisning.


Vi må ikke bruge vores forhold til en familie til privat fordel eller personlig vinding eller indgå i forhold til familiemedlemmer, der kan forringe vores effektivitet i arbejdet med deres børn. Afsnit P Selvom dette er nyttig vejledning, forklarer den ikke vigtigheden af ​​eller ræsonnementet bag disse etiske principper. Derudover beskriver eller giver den ikke vejledning om at navigere i de faglige grænseproblemer, som pædagoger står over for.


I denne artikel har vi lagt grundlaget for at udforske et emne, der ikke har fået særlig meget opmærksomhed i førskoleundervisningen: vi skitserede, hvad faglige grænser er, hvordan grænser i den tidlige barndoms område ligner og forskellige fra dem i andre professioner, hvordan grænser overskridelser kan forekomme og tilbydes generelle retningslinjer, der kan hjælpe pædagoger i småbørn med at træffe beslutninger vedrørende faglige grænser i forbindelse med arbejdet med familier.


Vi har altid engageret NAEYC-medlemmer i dialog for at hjælpe os med at udvikle retningslinjer for håndtering af etiske spørgsmål. Ligeledes vil vi gerne kende dine tanker om faglige grænser. Vi ser frem til at høre dine svar på disse spørgsmål, hvad er grænserne for mindreårige dating. Venligst e-mail dem og eventuelle tanker, erfaringer og forslag vedrørende faglige grænser til redaktionelle naeyc. Vores arbejde med professionel etik har altid været baseret på diskussioner med grupper af småbørnspædagoger, som deler deres bedste tanker om et bestemt etisk spørgsmål.


Da denne type møde ikke er mulig på nuværende tidspunkt, kontaktede vi nogle kyndige kolleger – lærere, administratorer og voksenundervisere – hvoraf de fleste har samarbejdet med os i vores arbejde med etik. Hvad er grænserne for mindreårige dating tak til følgende personer for at dele deres indsigt om faglige grænser: Ingrid Anderson, hvad er grænserne for mindreårige dating, Spring Busche-Ong, Marjorie Fields, Ginger Fink, Julie Lee, Nina Martin, Carol Morgaine, Meir Muller, Sherry Nolte, Julie Powers og Anita Trubitt.


Vi vil også gerne takke Early Learning Indiana for at gøre os opmærksomme på dette vigtige emne.





kirsebærblomst dating



Professionelle lærere forstår, at deres formål er at bruge deres viden og færdigheder til at opbygge relationer, der understøtter børns udvikling, og som arbejder i partnerskab med familier i opgaven med børneopdragelse. Familier stoler på, at pædagoger handler i barnets og familiens bedste interesse. For at bevare denne tillid skal de praktisere på en måde, der er i overensstemmelse med professionelle standarder, herunder NAEYC Code of Ethical Conduct.


Aran kommer ind på spædbarnsværelset med 8 måneder gamle Shanti. Venter på, at du kommer til dette sted. Grænserne mellem familien – professionelt partnerskab og venskab kan let blive udvisket i den tidlige barndom.


Småbørnspædagoger arbejder tæt sammen med familier, og tidlige uddannelsesmiljøer er ofte mere afslappede og uformelle end andre professionelle miljøer. Se tabellen nedenfor for nogle af forskellene mellem sociale og personlige relationer og professionelle relationer.


Professionelle relationer kan se helt anderledes ud i den tidlige barndom, end de gør i andre hjælpeprofessioner. I modsætning til sygeplejersker, læger, bibliotekarer, rådgivere, socialrådgivere eller endda lærere i de fleste folkeskolemiljøer, har pædagoger i småbørn et særligt intimt forhold til familier:.


Pædagoger i den tidlige barndom opbygger denne tillid ved at holde op med at være fremmede, ved at være menneskelige og sårbare og ved at acceptere en grad af intimitet.


De opretholder den tillid ved at udvikle gode relationer og ved at respektere faglige grænser. Derudover er det ikke ualmindeligt, især i mindre samfund, at lærere har mere end én slags forhold til en familie.


For eksempel kan en lærer og et familiemedlem synge i samme kor, deres børn kan være på det samme fodboldhold, eller de kan være pårørende eller er vokset op sammen. Når lærere har et dobbelt forhold, en personlig forbindelse uden for den professionelle rolle med et familiemedlem, bliver bevidstheden om faglige grænser særlig vigtig.


De fleste småbørnspædagoger har haft oplevelser, hvor de er klar over, at en grænse er blevet eller sandsynligvis vil blive overskredet. Grænseoverskridelser er korte udflugter på tværs af professionelle adfærdslinjer, der kan være utilsigtede, tankeløse eller endda et målrettet forsøg på at imødekomme et barns eller en families behov.


De er ikke-udnyttende. Grænseovertrædelser er på den anden side udnyttende eller potentielt skadelige for børn og familier. De bliver muligvis ikke genkendt eller mærket, før der opstår skadelige konsekvenser Doel et al. Vi bad en gruppe småbørnspædagoger, hvis arbejde vi respekterer, som har stor erfaring på området, og som har en interesse i etik og faglighed, om at hjælpe os med at tænke over faglige grænser.


De fortalte om mange oplevelser med grænseoverskridelser og grænseoverskridelser, og nogle temaer, der gik igen, væsentlige ideer og eksempler dukkede op. Fordi det er lærerens og ikke familiens ansvar at identificere og fastholde grænser, er det nyttigt at have en struktur til at tænke over dem. Midt i kontinuummet findes grænser, der understøtter omsorgsfuld, hjælpsom og produktiv lærer-familierelationer.


At sætte og holde passende faglige grænser varierer afhængigt af rammer, fællesskab, kultur, familie og det involverede barns alder. For eksempel inviterer familier i små eller tætte samfund og blandt nogle kulturelle grupper ofte lærere til begivenheder som bryllupper, fødselsdage og dimissioner. Lærere, der regelmæssigt undlader at deltage i sådanne arrangementer, kan blive betragtet som ligeglade, og lærerens familieforhold kan blive beskadiget.


I andre sammenhænge vil det blive betragtet som upassende at deltage i denne slags arrangementer. Der er en gradvis overgang mellem midten og enderne af kontinuummet, hvilket illustrerer, at faglige grænser er mindre klare end etiske principper. Samtidig er der grænser: i begge ender kan handlinger føre til skadelige konsekvenser for familien, barnet eller lærerens familieforhold.


I første omgang, da vi spurgte vores udvalgte gruppe af praktiserende læger i den tidlige barndom om, hvordan de vidste, hvornår de nærmede sig en grænseoverskridelse eller overtrædelse, og hvordan de adresserede disse i deres arbejde, svarede mange af dem, at de ikke var sikre og aldrig havde tænkt over det. De erkendte, at spørgsmålet om faglige grænser ikke havde været en del af deres forberedelse til at blive lærer eller administrator.


Ved nærmere eftertanke mindede flere om en ubehagelig tid, hvor de eller en kollega havde stået i en udfordrende situation, der involverede en faglig grænse. De fleste angav, at de brugte tidligere erfaringer og intuition til at vejlede deres beslutningstagning og handlinger. Flere tilkendegav, at de ville ønske, at der havde været professionel vejledning til rådighed. Skikke og forventninger varierer enormt mellem og inden for familier og kulturelle grupper; på grund af dette er de fleste grænsespørgsmål situationsbestemte.


Hvad der kan virke klart i én situation, er måske ikke klart i et andet program, kultur, samfund eller endda med familier, der deler den samme kultur, som det er fremhævet i følgende vignet.


De taler stolt om deres hawaiianske kultur. De bruger altid standard engelsk, når de taler med lærere, men bruger dialekt, når de taler til deres barn eller hinanden. Hvordan skal lærere reagere på disse to familier?


Vi lever i forskellige samfund med forskellige forventninger til lærere og familier i småbørn. Selv i det samme samfund, som i ovenstående eksempel fra Hawaii, varierer grænserne, og få er absolutte. At være opmærksom på individuelle familier og deres behov hjælper lærere til at vælge professionel adfærd, der anerkender og accepterer forskelle og viser respekt for alle børn og familier.


Her er nogle refleksionsspørgsmål, der kan hjælpe dig med at afgøre, om du er ved at krydse en grænse som professionel. Når dette skrives, er der intet sæt af etablerede regler eller konventioner til at vejlede småbørnspædagoger, når de navigerer faglige grænser. De faglige sammenslutninger af mange menneskelige serviceområder har retningslinjer for at hjælpe deres medlemmer med at etablere og opretholde passende grænser.


Vi har gennemgået retningslinjer fra sygepleje, psykologi, tidlig indsats, socialt arbejde og grund-, sekundær- og specialundervisning. Vi må ikke bruge vores forhold til en familie til privat fordel eller personlig vinding eller indgå i forhold til familiemedlemmer, der kan forringe vores effektivitet i arbejdet med deres børn. Afsnit P Selvom dette er nyttig vejledning, forklarer den ikke vigtigheden af ​​eller ræsonnementet bag disse etiske principper. Derudover beskriver eller giver den ikke vejledning om at navigere i de faglige grænseproblemer, som pædagoger står over for.


I denne artikel har vi lagt grundlaget for at udforske et emne, der ikke har fået særlig meget opmærksomhed i førskoleundervisningen: vi skitserede, hvad faglige grænser er, hvordan grænser i den tidlige barndoms område ligner og forskellige fra dem i andre professioner, hvordan grænser overskridelser kan forekomme og tilbydes generelle retningslinjer, der kan hjælpe pædagoger i småbørn med at træffe beslutninger vedrørende faglige grænser i forbindelse med arbejdet med familier.


Vi har altid engageret NAEYC-medlemmer i dialog for at hjælpe os med at udvikle retningslinjer for håndtering af etiske spørgsmål. Ligeledes vil vi gerne kende dine tanker om faglige grænser. Vi ser frem til at høre dine svar på disse spørgsmål. Venligst e-mail dem og eventuelle tanker, erfaringer og forslag vedrørende faglige grænser til redaktionelle naeyc. Vores arbejde med professionel etik har altid været baseret på diskussioner med grupper af småbørnspædagoger, som deler deres bedste tanker om et bestemt etisk spørgsmål.


Da denne type møde ikke er mulig på nuværende tidspunkt, kontaktede vi nogle kyndige kolleger – lærere, administratorer og voksenundervisere – hvoraf de fleste har samarbejdet med os i vores arbejde med etik. Vi takker følgende personer for at dele deres indsigt om faglige grænser: Ingrid Anderson, Spring Busche-Ong, Marjorie Fields, Ginger Fink, Julie Lee, Nina Martin, Carol Morgaine, Meir Muller, Sherry Nolte, Julie Powers og Anita Trubitt.


Vi vil også gerne takke Early Learning Indiana for at gøre os opmærksomme på dette vigtige emne. American Nurses Association. Etisk kodeks for sygeplejersker med fortolkende udtalelser. Austin, W. Barron, C. Bryson, S. London: Directory of Social Change.


Doel, M. Professionelle grænser: At krydse en linje eller gå ind i skyggerne? British Journal of Social Work 40 6 : — Specialister i tidlig intervention. Kemp, J. Gå videre: Faglige grænser og overgange i tidlig indsats, uddannelse og pleje. National Council of State Boards of Nursing. NAEYC National Association for Education of Young Children. Washington, DC: NAEYC. NASW National Association of Social Workers.


Stephanie Feeney, PhD, er professor emerita i uddannelse ved University of Hawaii i Manoa. Stephanie har skrevet meget om professionalisme og etik og har været dybt involveret i udviklingen af ​​NAEYC Code of Ethical Conduct, revision af kodekset og udvikling af tillæg til voksenundervisere og programadministratorer. Ikke kun vil det at etablere grænser med andre mennesker hjælpe med at holde din teenager sikker, men det kan også hjælpe med at beskytte deres mentale sundhed.


At være i et usundt forhold eller opleve datingmisbrug har en række negative konsekvenser. Hvis din teenager har mennesker i deres liv, såsom falske venner, en kontrollerende datingpartner eller en voksen, der får dem til at føle sig utilpas, respektløs eller uværdig, skal de overveje at sætte grænser for disse mennesker.


At tillade folk at behandle dem på usunde måder fører ikke kun til usunde forhold, men det kan også påvirke din teenager mentalt og følelsesmæssigt. Ligesom voksne løber teenagere ind i en række forskellige scenarier i deres forhold. De skal måske fortælle en ven, at de ikke er trygge ved at dele deres lektier og fortælle en anden, at de ikke vil sladre om andre mennesker. Måske er en anden ven særlig chef, og en anden låner penge hele tiden. Disse er alle scenarier, hvor det kan være nyttigt at sætte grænser.


Teenagere kan endda finde sig selv i situationer, hvor de har brug for at kommunikere deres følelser omkring sex eller drikkeri. Pointen er, at din teenager vil løbe ind i en række forskellige situationer gennem deres liv, der udfordrer deres værdier og deres overbevisninger, og at vide, hvordan man sætter grænser, kan hjælpe dem med at forblive sikre og være tro mod, hvem de er.


Her er nogle tips til at sætte grænser:. At lære at genkende og mærke forskellige følelser er ikke så let, som det lyder. Det kræver arbejde for din teenager at stoppe op og tænke over, hvordan de har det i enhver given situation. De erkender måske, at de er kede af det, men er de vrede, frustrerede eller kede af det? At være i stand til at indkredse, hvordan de har det, er det første skridt i at sætte grænser. Lad din teenager vide, at de altid skal stole på deres intuition.


Hvis noget føles forkert eller ude af en situation, er det sandsynligvis det. De er ikke dramatiske eller alt for følsomme, uanset hvad andre siger. Pointen er, at de skal være tro mod, hvem de er – ikke hvad en anden forventer, at de skal være.


Nogle gange har teenagere brug for hjælp til at bestemme, hvordan et sundt forhold eller venskab ser ud. Tal jævnligt med dem om, hvad der udgør et sundt venskab eller datingforhold, samt hvordan respekt ser ud.


Det er ikke ualmindeligt, at teenagere accepterer usund adfærd hos andre, men når de gør det, går de på kompromis med deres selvværd. Mind dem om, at alle fortjener at blive behandlet med venlighed og respekt, og at hvis nogen ikke behandler dem godt, kan de være nødt til at sætte nogle grænser med den person. De fleste relationer i dag har en digital komponent. Tal med din teenager om digital etikette, sexting og digital datingmisbrug.


Sørg for, at de ved, hvordan de kan forblive sikre online, samt at sætte grænser for mennesker, der krænker deres værdier. At sætte grænser er svært og kræver meget øvelse.


Det er også noget, der kræver noget omtanke og beslutningstagning. Af denne grund har teenagere brug for nogle grundlæggende sætninger, der giver dem lidt tid. Nogle eksempler omfatter: "Lad mig tænke over det og vende tilbage til dig," "Nej tak.


Jeg er ikke tryg ved det," eller "Lad mig tale med mine forældre og fortælle dig det i morgen. At have et par sætninger, de kan sige i øjeblikkets hede, forhindrer dem i at blive pakket ind i kaos eller give efter for gruppepres. At etablere grænser med en anden person er ikke let - selv for nogle voksne.


Af denne grund har teenagere brug for at øve sig i et trygt miljø med mennesker, de ved, elsker dem betingelsesløst. Tillad din teenager at sige "nej" til ting og sætte personlige grænser. Dette kan betyde, at man fortæller familiemedlemmer, at de nogle gange har brug for plads, eller det kan betyde, at de ikke besøger den udvidede familie, når de har en stor eksamen på vej.


Tilskynd din teenager til at udvikle selvstændighed og uafhængighed derhjemme ved at give dem mulighed for at udtrykke deres meninger og træffe beslutninger.


Alt for mange gange falder teenagere i fælden med at tro, at de skal være alt for deres venner. understrege, at hvert venskab er anderledes og vil spille en anden rolle i deres liv. At være en god ven kræver ikke enighed om hvert enkelt emne. Faktisk er det at have forskellige meninger eller overbevisninger, der gør forhold så interessante. Giv din teenager mulighed for at være autentisk og finde sunde venskaber.


En af de bedste måder at lære din teenager gode grænsesætningsevner på er at modellere adfærden i dit eget liv. Vurder dine forhold til andre. Er du et godt eksempel ved at etablere grænser med mennesker, der forsøger at udnytte dig eller ikke behandler dig godt?


Hvis ikke, så begynd også at sætte grænser i dit eget liv. Nogle gange er det meget nemmere for en teenager bare at lade tingene gå eller lade være med at sige noget, når en ven eller datingpartner går over grænsen.


Men ikke at sætte grænser er risikabelt og kan endda bringe dem i fare. Selvom der ikke sker noget alvorligt i forholdet, kan det at undlade at sætte grænser føre til vrede og skade venskabet. Det er lige så vigtigt, at din teenager respekterer andre menneskers grænser, som det er for dem at etablere deres egne.


Faktisk er sunde relationer bygget på gensidig respekt og løbende kommunikation. Nogle gange er grænser forvirrende for unge mennesker. Selvom de måske forstår konceptet og vigtigheden af ​​at etablere grænser med andre mennesker, ved de måske ikke, hvordan disse grænser ser ud i det virkelige liv.


Derfor er det vigtigt at tale om, hvad der er en sund grænse, og hvad der er usundt. Du vil måske endda pege på, hvor de mangler grænser. Sunde grænser holder din teenager sikker følelsesmæssigt og fysisk uden at forsøge at kontrollere eller manipulere en anden person.


De fastslår din teenagers ønsker og behov uden at krænke en anden persons rettigheder og behov. Her er nogle eksempler:. Når teenagere lærer om grænser, vil de nogle gange tage dem for langt, eller de vil slet ikke rejse grænser. Begge scenarier kan være problematiske. Af denne grund er det vigtigt at fremhæve, hvor din teenager måske har brug for at rejse nogle grænser eller endda lette lidt op. At lære at sætte grænser er noget, som enhver ung skal vide, hvordan man gør.


Ideelt set vil du gerne tale med dine børn om, hvordan man sætter grænser, før ting i et venskabs- eller datingforhold bliver for udfordrende. At have sunde grænser er jo en del af at have en sund følelse af selvværd.

No comments:

Post a Comment